Проектна діяльність учнів
Метою навчального проектування є створення
педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких результатом є
індивідуальний досвід проектної діяльності учня. Учитель здійснює управління
такою діяльністю і спонукає до пошукової діяльності учнів, допомагає у визначенні
мети та завдань навчального проекту, орієнтовних прийомів дослідницької
діяльності та пошуку інформації для розв’язання окремих навчально-пізнавальних
задач.
Під час виконання навчальних проектів вирішується
ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань:
розвиваються пізнавальні навички учнів, формується вміння самостійно
конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі,
активно розвивається критичне мислення, сферу комунікації тощо. У проектній
діяльності важливо зацікавити учнів здобуттям знань, які обов’язково
знадобляться в житті. Для цього необхідно зважати на проблеми реального життя,
для розв’язання яких дітям потрібно застосовувати здобутті знання. У такому
випадку учні відчувають потребу в знаннях.
У
проектній роботі учні здобувають ключові
навички: постановка проблеми, планування роботи, пошук, збирання, обробка
інформації та презентація результатів роботи.
Таким чином, проектне навчання сприяє розв’язанню
таких педагогічних цілей:
створення
позитивної мотивації під час навчання;
формування
навичок розумової праці, розвиток умінь аналізувати, виокремлювати
найважливіше, робити висновки;
формування
прийомів групової роботи в колективі;
розвиток
індивідуальних здібностей та особливостей мислення;
удосконалення
навичок писемного та усного мовлення.
Розрізняють такі види проектів.
Дослідницькі проекти – потребують добре обміркованої структури,
повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру:
визначення методології дослідження, тобто теми дослідження, аргументація її
актуальності, предмета й об’єкта, завдань і методів дослідження, формулювання
гіпотез, розв’язання проблеми і вибір шляхів її розв’язання.
Творчі проекти – не мають детально опрацьованої структури
спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому
результату й формі його представлення (стіннівка, відеофільм, свято тощо)
Інформаційні проекти – спрямовані на збирання інформації про
який-небудь об’єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і
узагальнення фактів.
Практичні проекти – розв’язання практичних завдань «замовника»
проекту і як результат – розробка
наочного посібника, макету, приладу, обладнання, рекомендацій щодо їх
використання.
Ігрові (рольові) проекти – образне відображення
реальних процесів і явищ в сценічних формах, ігрових ситуаціях – як результат,
моделювання реального об’єкту.
Діяльність учителя та учнів у проектній технології
Діяльність учителя в проектній технології
Етап
|
Учитель
|
1.
|
Визначає теми, мотивує учасників,
формує мікрогрупи, допомагає у визначенні мети і завдань проекту кожному
учневі.
|
2.
|
Допомагає в розробленні плану дій, знайомить із
критеріями оцінки діяльності учнів на всіх етапах.
|
3.
|
Консультує за змістом проекту,
допомагає в систематизації, узагальненні матеріалів, знайомить з правилами
оформлення проекту, стимулює розумову активність учнів, відстежує практичні
дії виконавців і оцінює проміжні результати кожного учасника, проводить
моніторинг спільної діяльності.
|
4.
|
Консультує з питань підготовки звіту про
виконану роботу, захисту проекту,
виступає в ролі експерта на захисті проекту, бере участь в аналізі виконаної
роботи, оцінює внесок кожного з виконавців.
|
5.
|
Організовує презентацію учнівських
робіт та оцінює результати роботи
кожного учня.
|
Етап
|
Учні
|
1.
|
Обирають тему, об’єднуються в групи,
визначають мету і завдання проекту, обирають собі ролі.
|
2.
|
Розробляють план роботи над проектом,
знайомляться з інформаційними джерелами, вивчають критерії оцінювання.
|
3.
|
Збирають, аналізують і систематизують
інформацію, обговорюють її в мікрогрупах, висувають і перевіряють гіпотези,
виконують практичну частину проекту, оформляють макет або модель проекту.
|
4.
|
Оформляють пакет документів, інформаційний стенд
або виставку за результатами проекту, готуються до презентації результатів
роботи.
|
5.
|
Представляють отримані результати і
способи їх отримання, презентують проект, відповідають на запитання.
|