Учителям

Проектна діяльність учнів
Метою навчального проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня. Учитель здійснює управління такою діяльністю і спонукає до пошукової діяльності учнів, допомагає у визначенні мети та завдань навчального проекту, орієнтовних прийомів дослідницької діяльності та пошуку інформації для розв’язання окремих навчально-пізнавальних задач.
Під час виконання навчальних проектів вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань: розвиваються пізнавальні навички учнів, формується вміння самостійно конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі, активно розвивається критичне мислення, сферу комунікації тощо. У проектній діяльності важливо зацікавити учнів здобуттям знань, які обов’язково знадобляться в житті. Для цього необхідно зважати на проблеми реального життя, для розв’язання яких дітям потрібно застосовувати здобутті знання. У такому випадку учні відчувають потребу в знаннях.
У проектній  роботі учні здобувають ключові навички: постановка проблеми, планування роботи, пошук, збирання, обробка інформації та презентація результатів роботи.
Таким чином, проектне навчання сприяє розв’язанню таких педагогічних цілей:
створення позитивної мотивації під час навчання;
формування навичок розумової праці, розвиток умінь аналізувати, виокремлювати найважливіше, робити висновки;
формування прийомів групової роботи в колективі;
розвиток індивідуальних здібностей та особливостей мислення;
удосконалення навичок писемного та усного мовлення.
Розрізняють такі види проектів.
Дослідницькі проекти – потребують добре обміркованої структури, повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення методології дослідження, тобто теми дослідження, аргументація її актуальності, предмета й об’єкта, завдань і методів дослідження, формулювання гіпотез, розв’язання проблеми і вибір шляхів її розв’язання.
Творчі проекти – не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату й формі його представлення (стіннівка, відеофільм, свято тощо)
Інформаційні проекти – спрямовані на збирання інформації про який-небудь об’єкт, явище, на ознайомлення учасників  проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів.
Практичні проекти – розв’язання практичних завдань «замовника» проекту і як результат –  розробка наочного посібника, макету, приладу, обладнання, рекомендацій щодо їх використання.
Ігрові (рольові) проекти – образне відображення реальних процесів і явищ в сценічних формах, ігрових ситуаціях – як результат, моделювання реального об’єкту. 

Діяльність учителя та учнів у проектній технології    

 Діяльність учителя в проектній технології
Етап
Учитель
1.
Визначає теми, мотивує учасників, формує мікрогрупи, допомагає у визначенні мети і завдань проекту кожному учневі.
2.
Допомагає в розробленні плану дій, знайомить із критеріями оцінки діяльності учнів на всіх етапах.
3.
Консультує за змістом проекту, допомагає в систематизації, узагальненні матеріалів, знайомить з правилами оформлення проекту, стимулює розумову активність учнів, відстежує практичні дії виконавців і оцінює проміжні результати кожного учасника, проводить моніторинг спільної діяльності.
4.
Консультує з питань підготовки звіту про виконану роботу,  захисту проекту, виступає в ролі експерта на захисті проекту, бере участь в аналізі виконаної роботи, оцінює внесок кожного з виконавців.
5.
Організовує презентацію учнівських робіт та оцінює  результати роботи кожного учня.

      Діяльність учнів у проектній технології

Етап
Учні
1.
Обирають тему, об’єднуються в групи, визначають мету і завдання проекту, обирають собі ролі.
2.
Розробляють план роботи над проектом, знайомляться з інформаційними джерелами, вивчають критерії  оцінювання.
3.
Збирають, аналізують і систематизують інформацію, обговорюють її в мікрогрупах, висувають і перевіряють гіпотези, виконують практичну частину проекту, оформляють макет або модель проекту.
4.
Оформляють пакет документів, інформаційний стенд або виставку за результатами проекту, готуються до презентації результатів роботи.
5.
Представляють отримані результати і способи їх отримання, презентують проект, відповідають на запитання.
Цей матеріал допоможе учителю правильно організувати свою роботу та роботу учнів у навчальному проекті.